TALERE
Podcast-eftermiddagsbillet giver kun adgang til fordragsholder markeret med
Søren Søndergaard, Jesper Petersen, Birgitte Bergman & Rasmus Nordqvist

Radio til debat – mød Christiansborg

Adrian Adler Petersen & Mathias Sørensen
Kontrafej

Spejlet: Tusinde spejlbilleder, et portræt

Tor Arnbjørn & Knud Brix

 

Podcasten som nyhedsmedie

Peter Niegel & Gitte Elkær

Radiovaner

Jakob Linaa Jensen
DJMX

Kend din nyhedslytter

Rasmus Kidde
DR Medieforskning

Podcast – kend din lytter

Claus Schrøder Nielsen
DR UNG P3

Ti greb, der forbedrer din udsendelse i morgen

Karen Straarup
DR UNG P3

Forløs historien

Stephen Cleary


Get the simple truths of storytelling

Sara Husted Meyer & Jacob Grosen
Radio4

Det gode, kritiske interview – forberedelse og eksekvering

Lorna Clarke
BBC

Reaching out for the millennial audiences

Tine Toft
Radio4

Hvordan gør man radioreportagen til en fast del af hverdagen på nyhedsredaktionen?

Tine Maria Borresø, Kim Phil-Vester, Rune Born Schwartz, Iben Maria Zeuthen & Rikke Hedman

Få efterkritik – vi stiller skarpt på det du laver

Torben Brandt & Iben Maria Zeuthen
DR P1

At fortælle med lyd – som jeg lærte det

Christer Modig
NENT Group Sweden

The future of commercial radio

Ken Benson
P1 Media Group

How Radio Rose to the Coronavirus Challenge

Marika Hakesberg
DR

Corona musik

Ken Benson, Christer Modig & Kasper Tøstesen


Whats the future for music radio?

Olle Zachrison
SR

New ways for audio news

Kristine Sølling Møller
Radio4

Klassiske tv-greb giver radioreportagen nyt liv

Kevin Shakir, Cecilie Lange & Andrea Bøtker


Debatradio: Rygklapning, refleksioner eller råben?

Rasmus Bjerre
Gyldendal

Nye historier

Maiken Riis Friberg
COOP

Sæt lyd til din identitet

Ken Benson
P1 Media Group

How Radio Rose to the Coronavirus Challenge

Radio til debat - mød Christiansborg

Deltag når Radiodays rækker ud til de mediepolitiske ordfører fra alle partier og får deres bud på radiomediets rolle i samfundet. Mød blandt andet Jesper Petersen (S), Søren Søndergaard (Ø), Birgitte Bergman (C) og Rasmus Nordqvist (SF).

Spejlet: Tusinde spejlbilleder, et portræt

Adrian Adler Petersen og Mathias Sørensen fra produktionsselskabet Kontrafej er bedst kendt for featureserien “Et Langsomt Mord”. De fortæller om deres arbejde med formatet “Spejlet” på Loud, som er en del af kanalens ambition om at lave et generationsportræt af 1000 unge mennesker på fire år. De fortæller om at gå fra at bruge ugevis på at lave en halv times montage til at lave en times radio om dagen, at udvikle et simpelt format med dybde og hvordan begrænsninger kan vendes til en fordel i et koncept.

Podcasten som nyhedsmedie

DR’s aktualitetspodcast Genstart har med Knud Brix som vært på rekordtid nået næsten 200.000 ugentlige downloads og både Ritzau og Børsen er begyndt at udgive deres egne daglige nyhedspodcast. Internationalt er tendensen den samme. Hør om en udvikling, der viser at podcastmediet er ved at blive voksent og vokse ud af broadcastens skygge. Oplæg med blandt andet Tor Arnbjørn, Rakkerpak Productions og Knud Brix, DR.

Radiovaner

Hvor bevæger danskernes radiovaner sig hen? Clockradioen forsvandt, køkkenradioen er måske på vej til at forsvinde og rigtig mange lytter til podcast. Hvor har vi radiolytningen om nogle år og hvilke behov vil radiomediet dække? Møde Jysk Fynske Medier og DRs markedsanalytikere og få bud på radiomediets betydning i det samlede mediebillede i de kommende år. Oplægsholdere: Analysechef Gitte Elkær, Jysk Fynske Medier og Medieforsker Peter Niegel, DR

Kend din nyhedslytter

"Befolkningen forholder sig til nyheder og aktualitetsstof på meget forskellige måder. Groft sagt er der fire tilgange: Den aktive, den adspredte, den afhængige og den overvældede. Befolkningens forhold til nyheder afgøres i høj grad af meget personlige forhold og hvad, der giver mening for dem i hverdagen - for nogen er nyheder en samfunds- og borgerpligt og for andre er det ren nytte- eller underholdningsstof. Samtidig er der stor forskel på hvordan man orienterer sig som ældre og som ung.
På Radiodays vil vil Jakob Linaa Jensen, Centerleder, Medier og Innovation på DMJX, præsentere den seneste forskning og give en række konkrete anbefalinger til hvordan man kan lave relevante nyheder."

Podcast - kend din lytter

Hvilke podcasts skal du holde øje med? Hvilke behov og ønsker har lytterne til de forskellige podcastgenrer? Hvad vil de forskellige aldergrupper helst lytte til? DR har gennemført en stor kortlægning af podcastlytterne både dem, der junker podcast i stor stil og de mange, som blot lytter i engang i mellem. Oplæg ved Rasmus Kidde fra DRs Medieforskning.

Ti greb, der forbedrer din udsendelse i morgen

Deltag i denne masterclass og få nogle simple og effekttive greb til at forbedre din udsendelse allerede i morgen. Claus Schrøder Nielsen, Kreativ Redaktionsleder på DR Ung P3, vil gennemgå nogle af de værktøjer, der mest effektivt kan være med til at forbedre dit program Du vil gå fra workshoppen både med et overblik og en række konkrete redskaber.

Forløs historien

Du har fundet historien og de gode medvirkende, men hvordan forløser du dem så lytteren hænger på fra anslaget i første sekund til klimaks og sidste lyd i udtoninigen. Karen Straarup er podcastredaktør på P3 og vil i denne masterclass undervise i berettermodeller og god historiefortælling.

Get the simple truths of storytelling

How do we know a story we are telling is clear to our audience, has a good ending, and moves the audience in some way? Whether it's documentary or fiction, realism or fantasy, these are the challenges we face. In ninety minutes, with illustrations, clips and a few slides, Stephen Cleary is going to show you that doing this may be simpler than you think, and easy to remember. Stephen work with storytellers across the world. He has no book to sell, no course to get you to subscribe to. These are the simple ideas that he use every day in his work, which he is going to demonstrate in the hope it might help you in yours.

Det gode, kritiske interview – forberedelse og eksekvering

"Hvordan gennemfører man et kritisk interview, hvor gæsten får lov at tale ud?
Sara Husted Meyer, journalist og producer på Radio4 Morgen, og Jacob Grosen, vært på Radio4 Morgen, fortæller, hvordan de arbejder med det kritiske interview. Hvordan forbereder de sig, og hvordan fastholder de fokus med de rigtige spørgsmål og får det maksimale ud af et interview, selv når kilden ikke ønsker at svare? Denne session vil give dig en række konkrete værktøjer til det gode, kritiske interview."

Reaching out for the millennial audiences

The audio market may be rapidly changing, but live radio remains hugely popular with audiences with its expert curation, presenters loved by millions and shows allowing listeners to discover both new music and old classics. Lorna Clarke, BBC’s Controller of Pop, oversees BBC Radio’s five pop music networks alongside the BBC’s pop music output across TV and online. At Radiodays Denmark she will share her views on the role of radio and what the BBC is doing to keep younger audiences listening with digital innovation.

Hvordan gør man radioreportagen til en fast del af hverdagen på nyhedsredaktionen?

Den vellykkede radioreportage kan gøre komplicerede problemstillinger konkrete gennem de medvirkende. Tine Toft er reporter på Radio4 og tager eksempler med på, hvordan redaktionen arbejder med reportager om alt fra tør politik til breaking news. Denne session giver bud på, hvordan du laver den gode radioreportage i den daglige nyhedsstrøm.

Få efterkritik - vi stiller skarpt på det du laver

"Alle har vi brug for efterkritkik, og få at vide hvad der er godt og hvad der kan blive endnu bedre, men alt for ofte bliver det ikke til noget. Nu gør Radiodays noget ved det: Igen i år har du mulighed for at få kærlig og ærlig efterkritik af de nogle af de bedste radiofolk I Danmark.

Redaktionschef for P3 & Musik Tine Maria Borresø, radiovært Iben Maria Zeuthen, programchef Radio4 Rikke Hedman, programchef LOUD Kim Phil-Vester og Bauers innovationschef Rune Born Schwartz lytter, og giver tips og tricks til hvordan dit program kan blive endnu bedre. Det foregår foran publikum på Radiodays.

Find et klip og send det ind til info@radiodays.dk og skriv hvad du gerne vil have at panelet særligt skal lytte efter."

At fortælle med lyd - som jeg lærte det

"Interessen for lydfortællinger, er i de senere år eksploderet i det meste af Vesten. Men de nye fortællinger hviler på et traditionsrigt grundlag, blandt andet den danske radiomontage. Interessen for lydfortællinger, er i de senere år eksploderet i det meste af Vesten. Men de nye fortællinger hviler på et traditionsrigt grundlag, blandt andet den danske radiomontage.

Radiomontagen skovlede bogstaveligt talt internationale priser ind i perioden 1982 – 2007 og blev et forbillede for mange radiofolk og radiostationer rundt omkring i verden. Især den danske radiomontør Stephen Schwartz dannede skole med sine interviewteknikker og et stærkt formsprog - og fik stor indflydelse i Norden og i de engelsksprogede lande. Netop Stephen Schwartz agerede en årrække læremester for Torben Brandt som var en del af miljøet omkring radiomontagen, snart som fortæller, som lyddesigner, redaktør og konsulent.

Den danske radiomontage er et stykke kulturhistorie fyldt med originaler og genier og i denne samtale fortæller Torben Brandt historien om alle de fortælletekniske greb de sammen udviklede i de år, og om de mange danske lydfortællere han omgikkes. Teknikkerne lever i bedste velgående, men miljøet truer med at blive glemt, fordi de fleste af de gamle stjerner nu er gået bort."

The future of commercial radio

The commercial radio market in Sweden stands strong and takes market share from Sweden Radio. Both Bauer and Nent have expanded with new formats and expanded coverage. Hear VP Radio at NENT Group Sweden Christer Modig talk about the ambitions, the successes - and the role commercial radio should play in the competition with YouTube and Spotify.

How Radio Rose to the Coronavirus Challenge

As Covid-19 set in and lockdowns began, Radio delivered the essential news and information of the day and so much more. Ken Benson from P1 Media Group will take you on a journey around the world and highlight some of radio’s most creative, innovative and best ideas from the “Coronavirus Radio Ideas” Facebook Group they started with Benztown. The group with over 2,600 members, representing more than 80 countries shared more than 200 ideas spanning programming, promotion, marketing, sales, social media and more.

Corona musik

Pandemien aflyste festivaler og lukkede spillesteder. For en tid var alle koncerter rykket til computeren og ind i radioen. For radiobranchen og musikerne betød det også en mulighed for at gentænke musikformater og liveevents. Der var et behov og alle var sat fri af de gamle måder at formidle musikken. Marika Hakesberg, tværgående musikproducent fra DR Ung, fortæller om DRs strategi og satsning og om hvad DR lærte, som kan tages med post corona.

Whats the future for music radio?

Music is key for radio but the audio market is rapidly changing: The musicians and the music industry is using new platforms for distribution of the music and the listernes are finding new ways to the music they love. In this round table talk you are inviteded to discuss the future of music and radio with some of the leading radiopeople from around the world Christer Modig, VP Radio at NENT Group Sweden, Ken Benson partner P1 Media Group and advisor for radiostations around the world and Kasper Tøstesen, Head of youth and music content, DR.

New ways for audio news

At Swedish Radio (SR) the news departments are implementing a digital audio strategy focused on news clips. To better serve targeted audiences and fulfil its mission, SR is developing an editorial algorithm, which gives priority to stories with high public service values. Together with a recommendation system that uses speech-to-text transcription, a more automated editorial process is taking shape. In the last year, audio clip consumption has boomed in the SR app and the next step is truly personalized playlists that you can enjoy on all platforms: mobile, voice speakers and in the car. Olle Zachrison is Head of Digital News Development at Sveriges Radio.

Klassiske tv-greb giver radioreportagen nyt liv

Bliv klogere på, hvordan du kan bruge virkemidler fra den klassiske tv-følgereportage til at skabe plot, scener, fremdrift og udvikling i radioreportagen. Det er uden billeder, men radio i farver. Kristine Sølling Møller, der har lang erfaring fra både tv og radio er hovedtilrettelægger og klipper på den nye omfattende serie på 10 x 55 minutters følgereportage om det travle liv som moderne seenager 60+, som Radio4 sender i efteråret. Hun fortæller med udgangspunkt i serien ’Duracell-generationen’ og giver eksempler på, hvordan de stringente tv-fortælleteknikker kan tilføre radioreportagen ny nerve.

Debatradio: Rygklapning, refleksioner eller råben?

"DU ER SÅ FUCKING ÅNDSSVAG AT HØRE PÅ!!! Debatformen er ofte præget af konflikt, højt råben og stærke fløje. Jo højere bølgerne går, des bedre synes man ofte at debatten er lykkedes. Men det får mange både unge og ældre til at lukke ørerne - og hvad er pointen så?
På LOUD forsøger man med en anden debatform. Kanalen vil gerne skabe et rum, hvor deltagerne kan snakke sammen, blive klogere på hinanden - og måske finde en løsning. Nogle gange lykkes det, andre gange langt fra. LOUD værterne Kevin Shakir og Cecilie Lange, samt debatredaktør Andrea Bøtker, fortæller om ambitionerne om at sikre at nuancerne afspejles i både kildevalg, interviews og tone, og om hvordan man kan gøre det, uden at det blive en røvsyg rygklapperklub, hvor deltagerne i debatterne føler at de efterfølgende skal være venner og give highfives på vej ud af studiet."

Nye historier

"Flere forlag satser på lyd og digitale udgivelser. I 2019 solgte Danmarks største forlagshus Gyldendal for første gang nogensinde flere digitale end fysiske bøger. Nu har Gyldendal lanceret et nyt digitalt udgivelsesprogram under navnet Gyldendal Stereo, hvor forfatterne skrive direkte til lyd, og hvor udgivelsen er tænkt som digital only eller digital first. Gyldendal vil ikke lave radiodrama men arbejde mere bevidst med lydmediet, end man har gjort hidtil, når det angår lydbøger.
Rasmus Bjerre er tidligere udviklingschef for 24 syv podcast, podcastredaktør i DR og medstifter af podcastselskabet Third Ear. I dag er han digitale indholdsudvikler på Gyldendal og i sessionen fortæller om hvordan forlaget arbejder med forfattere, der ikke er vant til at tænke i og arbejde med lyd, når de skriver, og om hvad forlagsbranchen, radio- og podcastbrancen kan lære af hinanden."

Sæt lyd til din identitet

Coops magasin Samvirke er først og fremmest et printmedie men ville med en ny podcast sætte lyd på sin identitet: Nysgerrigheden over for maden og det samfund, den er en del af. Og hvorfor er vi så optagede af mad i det hele taget? I podcasten ’Med mad i munden’, forsøger Samvirke sammen med blandt andet en bioetiker, en Michelin-kok, en økonoma på et hospice, en smagsekspert, en tarmekspert og en madskamsaktivist at forstå, hvad vi putter i munden og hvorfor. Men hvordan når man helt nye brugere i forhold til dem, man allerede har, når konkurrencen om ørenlyd er stor? Hør Maiken Riis Friberg, chefredaktør på Samvirke, fortælle om processen med at sætte lyd til Danmarks største magasin.

The future of commercial radio

The commercial radio market in Sweden stands strong and takes market share from Sweden Radio. Both Bauer and Nent have expanded with new formats and expanded coverage. Hear VP Radio at NENT Group Sweden Christer Modig talk about the ambitions, the successes - and the role commercial radio should play in the competition with YouTube and Spotify.