TALERE
Podcast-eftermiddagsbillet giver kun adgang til fordragsholder markeret med
Søren Søndergaard, Jesper Petersen, Birgitte Bergman & Rasmus Nordqvist

Radio til debat – mød Christiansborg

Adrian Adler Petersen & Mathias Sørensen
Kontrafej

Spejlet: Tusinde spejlbilleder, et portræt

Tor Arnbjørn & Knud Brix

 

Podcasten som nyhedsmedie

Peter Niegel & Gitte Elkær

Radiovaner

Jakob Linaa Jensen
DJMX

Kend din nyhedslytter

Rasmus Kidde
DR Medieforskning

Podcast – kend din lytter

Claus Schrøder Nielsen
DR UNG P3

Ti greb, der forbedrer din udsendelse i morgen

Karen Straarup
DR UNG P3

Forløs historien

Stephen Cleary


Get the simple truths of storytelling

Sara Husted Meyer & Jacob Grosen
Radio4

Det gode, kritiske interview – forberedelse og eksekvering

Lorna Clarke
BBC

Reaching out for the millennial audiences

Radio til debat - mød Christiansborg

Deltag når Radiodays rækker ud til de mediepolitiske ordfører fra alle partier og får deres bud på radiomediets rolle i samfundet. Mød blandt andet Jesper Petersen (S), Søren Søndergaard (Ø), Birgitte Bergman (C) og Rasmus Nordqvist (SF).

Spejlet: Tusinde spejlbilleder, et portræt

Adrian Adler Petersen og Mathias Sørensen fra produktionsselskabet Kontrafej er bedst kendt for featureserien “Et Langsomt Mord”. De fortæller om deres arbejde med formatet “Spejlet” på Loud, som er en del af kanalens ambition om at lave et generationsportræt af 1000 unge mennesker på fire år. De fortæller om at gå fra at bruge ugevis på at lave en halv times montage til at lave en times radio om dagen, at udvikle et simpelt format med dybde og hvordan begrænsninger kan vendes til en fordel i et koncept.

Podcasten som nyhedsmedie

DR’s aktualitetspodcast Genstart har med Knud Brix som vært på rekordtid nået næsten 200.000 ugentlige downloads og både Ritzau og Børsen er begyndt at udgive deres egne daglige nyhedspodcast. Internationalt er tendensen den samme. Hør om en udvikling, der viser at podcastmediet er ved at blive voksent og vokse ud af broadcastens skygge. Oplæg med blandt andet Tor Arnbjørn, Rakkerpak Productions og Knud Brix, DR.

Radiovaner

Hvor bevæger danskernes radiovaner sig hen? Clockradioen forsvandt, køkkenradioen er måske på vej til at forsvinde og rigtig mange lytter til podcast. Hvor har vi radiolytningen om nogle år og hvilke behov vil radiomediet dække? Møde Jysk Fynske Medier og DRs markedsanalytikere og få bud på radiomediets betydning i det samlede mediebillede i de kommende år. Oplægsholdere: Analysechef Gitte Elkær, Jysk Fynske Medier og Medieforsker Peter Niegel, DR

Kend din nyhedslytter

"Befolkningen forholder sig til nyheder og aktualitetsstof på meget forskellige måder. Groft sagt er der fire tilgange: Den aktive, den adspredte, den afhængige og den overvældede. Befolkningens forhold til nyheder afgøres i høj grad af meget personlige forhold og hvad, der giver mening for dem i hverdagen - for nogen er nyheder en samfunds- og borgerpligt og for andre er det ren nytte- eller underholdningsstof. Samtidig er der stor forskel på hvordan man orienterer sig som ældre og som ung.
På Radiodays vil vil Jakob Linaa Jensen, Centerleder, Medier og Innovation på DMJX, præsentere den seneste forskning og give en række konkrete anbefalinger til hvordan man kan lave relevante nyheder."

Podcast - kend din lytter

Hvilke podcasts skal du holde øje med? Hvilke behov og ønsker har lytterne til de forskellige podcastgenrer? Hvad vil de forskellige aldergrupper helst lytte til? DR har gennemført en stor kortlægning af podcastlytterne både dem, der junker podcast i stor stil og de mange, som blot lytter i engang i mellem. Oplæg ved Rasmus Kidde fra DRs Medieforskning.

Ti greb, der forbedrer din udsendelse i morgen

Deltag i denne masterclass og få nogle simple og effekttive greb til at forbedre din udsendelse allerede i morgen. Claus Schrøder Nielsen, Kreativ Redaktionsleder på DR Ung P3, vil gennemgå nogle af de værktøjer, der mest effektivt kan være med til at forbedre dit program Du vil gå fra workshoppen både med et overblik og en række konkrete redskaber.

Forløs historien

Du har fundet historien og de gode medvirkende, men hvordan forløser du dem så lytteren hænger på fra anslaget i første sekund til klimaks og sidste lyd i udtoninigen. Karen Straarup er podcastredaktør på P3 og vil i denne masterclass undervise i berettermodeller og god historiefortælling.

Get the simple truths of storytelling

How do we know a story we are telling is clear to our audience, has a good ending, and moves the audience in some way? Whether it's documentary or fiction, realism or fantasy, these are the challenges we face. In ninety minutes, with illustrations, clips and a few slides, Stephen Cleary is going to show you that doing this may be simpler than you think, and easy to remember. Stephen work with storytellers across the world. He has no book to sell, no course to get you to subscribe to. These are the simple ideas that he use every day in his work, which he is going to demonstrate in the hope it might help you in yours.

Det gode, kritiske interview – forberedelse og eksekvering

"Hvordan gennemfører man et kritisk interview, hvor gæsten får lov at tale ud?
Sara Husted Meyer, journalist og producer på Radio4 Morgen, og Jacob Grosen, vært på Radio4 Morgen, fortæller, hvordan de arbejder med det kritiske interview. Hvordan forbereder de sig, og hvordan fastholder de fokus med de rigtige spørgsmål og får det maksimale ud af et interview, selv når kilden ikke ønsker at svare? Denne session vil give dig en række konkrete værktøjer til det gode, kritiske interview."

Reaching out for the millennial audiences

The audio market may be rapidly changing, but live radio remains hugely popular with audiences with its expert curation, presenters loved by millions and shows allowing listeners to discover both new music and old classics. Lorna Clarke, BBC’s Controller of Pop, oversees BBC Radio’s five pop music networks alongside the BBC’s pop music output across TV and online. At Radiodays Denmark she will share her views on the role of radio and what the BBC is doing to keep younger audiences listening with digital innovation.