Danskerne lytter som aldrig før
– Lyd, indhold, tale, musik, on-demand, radio ……
Andelen af danskere, der benytter podcast, er hastigt stigende.
Andelen af danskere, der lytter lydbøger, vokser.
Andelen af danskere, der streamer musik, er i konstant vækst.
Interessen for oplæsning af artikler er i rivende udvikling.
- – Og det er en tilvækst, der kommer oven i det daglige minutforbrug på radio, der ligger stabilt på mere end 100 minutter om dagen pr. dansker.
Danskerne lytter som aldrig før, og det tager Radiodays konsekvensen af og relanceres til efteråret som Audiodays, når branchen samles til den årlige fagfestival.
Audiodays sætter fokus på alle aspekter af lyd. Værdien af flowradio – direkte, live og nærværende. Podcast, uanset om den downloades 400.000 gange eller rammer en nichemålgruppe. Lydbøger, hvad enten der er tale om skønlitteratur eller faglitteratur og uanset distributionsplatform.
DR’s radiochef, Anette Kokholm, ser udviklingen som et naturligt skridt:
”Selvom flowradio står historisk stærkt, så er radio i dag så meget mere end flow, hvilket DR’s satsning på DR LYD og de planlagte podcastinitiativer også viser. For DR er det vigtigt, at der fortsat er en fagfestival med udgangspunkt i det danske marked, og med den planlagte relancering sikrer vi en fagfestival med et højt fagligt niveau og et seriøst bud på stedet, hvor radio møder podcast og podcast møder lydbog”.
Og netop lydbøger har været baggrunden for Danske Forlags interesse i at være med til transformation til Audiodays.
Direktør i Danske Forlag, Christine Bødtcher-Hansen siger:
”Lydbogsmarkedet er i massiv vækst, og læserne lytter som aldrig før. Samtidig udviskes grænserne mellem lydbog og podcast, og forlag og streamingtjenester har begge dele i kataloget. Så det giver rigtig god mening, at vi mødes på tværs af lydmedierne, og i Danske Forlag har vi derfor taget positivt imod invitationen og glæder os til at være med til transformationen og tilrettelæggelsen af Audiodays”.
Center for Podcasting er også trådt aktivt ind i samarbejdet, og formand Søren Brunsgaard tilføjer:
”Det er skønt, at vi i Danmark kan samarbejde om at mødes en dag med fokus på det gode lydindhold. Selvom de tre produkter stadig har deres egne kendetegn, bliver overlappene større og grænserne mindre. Den gode fortælling, den relevante dokumentar, den interessante formidling eller samtale har mange holdesteder. Derfor er det en skøn tradition at samles og blive inspireret af de bedste på områderne fra ind- og udland”.
Audiodays finder sted fredag 29. oktober i DGI-Byen og afsluttes med den årlige Prixfest og afterparty centralt i København på Axelborg.
Danske Medier, DR, Radio4, Radio Loud og Bauer Media står bag Audiodays og har inviteret Danske Forlag, samt Lindhardt og Ringhof, Politikens Forlag, Gyldendal, Mofibo/People og Center for Podcasting med i programkomiteen.
Programmet tilrettelægges i et samarbejde mellem Ole Mølgaard og en stærkt besat programgruppe, der bl.a. består af Jakob Harden, Politikens Forlag, Louise Futtrup, Bauer Media, Søren Brunsgaard, Center for Podcasting, Rikke Hedman, Radio4, Peter Niegel, DR, Laura Carstens, Radio Loud, Astrid Skov, Lindhardt & Ringhof, Cecilie Egholm Tonnesen, Gyldendal og Trine Schou fra Podimo. Derudover afholdes en række møder med aktører i branchen med henblik på at få sammensat så alsidigt og relevant et program som muligt.
Har man gode ideer til oplægsholdere, workshops, temaer eller andre programelementer, hører vi gerne om dem på Audiodays’ Facebookside, eller du kan sende en mail direkte til Ole på ok@the-crowd.dk.
Udnyt early bird og kom gratis til Prix fest
Frem til 30. juni tilbyder Audiodays en særlig god pris. For kun kr. 2.895 kan man tilmelde sig Audiodayskonferencen og få deltagelse til PrixAudio med gratis. Tilmelding åbner snarest.
Kontakt:
Marianne Bugge Zederkof, Formand for Radiodays Danmark, +45 20765099.
Konferencen Radiodays er den årlige mulighed for alle, som arbejder med lyd og radio til at få skærpet deres radiofaglighed, blive inspireret og få nye ideer, samt en unik mulighed for at networke og lære nye kollegaer og konkurrenter at kende.
Radiodays får 3 spor, der fyldes med talere, oplægsholdere og undervisere fra både Danmark og udlandet. Programgruppen har et stærkt fokus på, hvordan der bliver skabt kvalitetsradio og konferencen vil have et spor der handler om, hvordan man forløser den gode historie, et spor om radio som fællesskabsmedie og et tredje spor om brugeradfærd, markedsudvikling og strategi. Efterhånden som programmet bliver til, vil man kunne følge med nedenfor.
Adrian Adler Petersen & Mathias Sørensen
Kontrafej
Tor Arnbjørn & Knud Brix
Rakkerpak & DR Nyheder
RASMUS KIDDE
DR MEDIEFORSKNING
Peter Niegel & Gitte Elkær
DR Medieforskning & Jysk Fynske Medier
Hør mere om mulighederne for at blive sponsor på Radiodays og PRIX Radio – kontakt info@radiodays.dk
ARRANGØRER:
RADIODAYS BESTYRELSE:
Marianne Bugge Zederkof,
Danske Medier
DR
Bauer Media
R4dio
Danske Medier
Pakhus 4
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
CVR: 34 50 38 77
Event team – spørgsmål til billetter/tilmelding, Radiodays, Prix Radio samt praktiske spørgsmål
Projektleder: Nanna, Eventually